CURRENT ASPECTS OF TEACHER TRAINING FOR TEACHING CHRISTIAN ETHICS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37406/3041-1378/2023-1-7

Keywords:

teacher, religious and moral education, methods, means, forms, laws

Abstract

In the article the theoretical and methodological preparation of a teacher is exposed, that formed on Bukovyna in the end of ХІХ century and at the beginning of ХХ century. The author pays attention to circumstance that offered approach will be actual for preparation of teachers of Christian ethics in modern terms. The described approaches of preparation accumulate the best achievements of the Bukovyna pedagogical idea, acquisition of the European scientists and are base on legislation that became the vector of scientific searches. The author of the article alludes to the works of O. Vilman known to the world, F. Ferster, O. Bartoshevsky. The works of S. Kanyuka, I. of Gerasimovich, I. Radetskyi are less known. А research value is determined by his originality and highly sought for perfection оf conception of Christian education. Therefore, the stated material will be interesting for the Christian practical teachers and scientists.

References

Вильман О. Дидактика как теория образования в ее отношениях к социологии и истории образования: В 2 т. М., 1904. Т. 1. 470 с.

Герасимович І. Подручник в справах шкільних. Збірка шкільних законів і розпорядків враз зі взірцем діловодства. Заставна, 1914. 463 с.

ДАЧО (Державний архів чернівецької області) Ф.3 Крайове управління Буковини, оп.2, спр. 30004. Оригінал.

Закон з дня 14 мая 1869 року. Хронологічний спис законов розпорядков и пр. котории помещены суть в рочнику 1869 переводов вестника закононов державных для Буковины Черновцы, 1870. С. 373-396.

Канюк С. Дидактика доповнена основами логіки. Чернівці, 1911. 113 с.

Ковальчук І.В. Моральне виховання учнів українських шкіл Буковини (кінець ХІХ початку ХХ століття): дис. канд. пед. наук 13.00.01/Прикарпатський національний університет. Івано-Франківськ, 2001. С. 69.

Радецький І. Що таке народна школа? Промінь 1904. № 7. С. 106-108; №8. С. 124-125.

Пенішкевич Д.І. Зміст і методичне забезпечення шкільної освіти на Буковині (ХVІІІ – початок ХХ століття): навчальний посібник. Чернівці, 2000. 219 с.

Федькович Ю. Дума про українську школу. Доповідна записка Ю.Федьковичу виконавчому комітету Буковинського сейму про реформу початкової школи на Буковині. Буковинське віче. 1994. 03.08. С.3.

Ферстер Ф. Школа і характер: морально-педагогические проблемы школьной жизни. Спб., 1914. 331 с.

Школа то вчитель. Школьная часопись. 1887. 16.11. С. 169-170.

Published

2023-12-08