MORAL REFLECTION IN THE STRUCTURE OF PRIMARY SCHOOLCHILDREN'S PERSONALITY

Authors

  • Viktor Vozniuk

DOI:

https://doi.org/10.37406/3041-1378/2024-2-3

Keywords:

moral reflection, schoolchild, personality, structure, norms of behavior, communication, Christian worldview.

Abstract

In this article, the specifics of the moral reflection of a primary school student and the norms of his or her Christian behavior are determined by L. Vygotsky’s scale and the spiritual and moral values cultivated in society and the Church. The author’s opinion is that it is at a young age that a child, through communication with adults, learns Christian moral norms of behavior, socializes, and forms as a person. The article is based on the theoretical analysis of two types of reflection in primary school children: secular and religious.

References

Вікова психологія : навчальний посібник / М.В. Савчин, Л.П. Василенко. Київ : Академвидав, 2011. 384 с.

Вікова та педагогічна психологія : навч. посібник / О.В. Скрипченко, Л.В. Долинська, З.В. Огороднійчук та ін. Київ : Каравела, 2008. 400 с.

Сенько Т.В. Успех и признание в группе. Мн. : Народная асвета, 1991. 109 с.

Бутківська Т.В. Ціннісний вимір соціалізації учнів. Педагогіка і психологія. 1997. № 1. С. 130–137.

Павелків Р.В., Цигапало О.П. Дитяча психологія : навчальний посібник. Київ : Академвидав, 2008. 432 с.

Zahn-Waxler C. Radke-Yarrow M., King R.A. Child rearing and children’s prosocial initiations towards victims of distress . Child Development. 1979. Vol. 50. P. 319–330.

Hoffman L.M. Empathy and Moral Development: implications for caring and justice. N.Y. : Cambridge University Press, 2000. 342 p.

Yarrow. M.R., Scott P.M., Waxler C.Z. Learning Concern for Others. Developmental Psychology. 1973. Vol. 8. P. 240–260.

Павелків Р.В. Розвиток моральної свідомості та самосвідомості в дитячому віці : монографія. Рівне : Волинські обереги, 2004. 248 с.

Пиаже Ж. Моральное суждение у ребенка. М. : Академический проект, 2006. 480 с.

Published

2024-02-10